Què fem amb aquells poemes que no encaixen del tot amb les creences del lector, amb la seva fe? Fins a quin punt la religió pot ser un element que vehiculi la construcció de tot un món poètic? Com es pot traslladar aquest món poètic a persones que no tinguin una visió tan fervent, o de vegades contrària del tot al discurs exposat? Són preguntes que un es pot formular en llegir els llibres de Wojciech Wencel. A mi, m’interessa bàsicament per la construcció lírica que fa de tot el seu món, i com ho duu a terme. En ell, la tradició i la modernitat poètica es donen la mà. Versos molt ben construïts però amb absència total de puntuació (el lector ha de ser prou hàbil per reconstruir-ne la sintaxi), el món de la religió catòlica amb un llenguatge i unes imatges molt pròpies de la poesia més contemporània. En aquest sentit, no podem adscriure Wencel a un simple moviment de poesia religiosa, seria reduir-lo massa.
En un altre ordre de fets, també vénen altres pensaments al cap. Per què de vegades alguns lectors tenen certes reserves en llegir uns poemes com els de Wencel (o aquells que al·ludeixen directament a la religió catòlica), i no passa el mateix amb, posem per cas, els poemes d’un autor tan marcat per la seva religió i per la seva cultura religiosa com el sempre excel·lent Iehuda Amikhài. Serà perquè, tot i compartir-ne molts elements amb la cultura religiosa en què hem estat criats, no és exactament la nostra i hi podem posar un filtre de la distància?
En el llibre de Wencel Terra Santa publicat el 2002 trobem una sèrie d’esplèndids epitafis com el que segueix.
En un altre ordre de fets, també vénen altres pensaments al cap. Per què de vegades alguns lectors tenen certes reserves en llegir uns poemes com els de Wencel (o aquells que al·ludeixen directament a la religió catòlica), i no passa el mateix amb, posem per cas, els poemes d’un autor tan marcat per la seva religió i per la seva cultura religiosa com el sempre excel·lent Iehuda Amikhài. Serà perquè, tot i compartir-ne molts elements amb la cultura religiosa en què hem estat criats, no és exactament la nostra i hi podem posar un filtre de la distància?
En el llibre de Wencel Terra Santa publicat el 2002 trobem una sèrie d’esplèndids epitafis com el que segueix.
EPITAFI PER A MAX ROEMER
La casa ha quedat buida perquè has anat a la botiga
a la llunyania es grava una imatge infinita:
la teulada grisa de l’estable sota una capa de neu
que ha caigut a l’alba de les mans de Pieter Breughel
tot aquí és gris corbat o petit amb l’excepció
d’un alt canaló vora l’estable solemnement
verd i força recent però aquest canaló també
aixeca amb prou feines juntures partides
per la finestra de la cuina miro aquest paisatge
(obert com els batents d’una vida matrimonial
al cap de trenta anys) sense tenir ni idea
qui va pels nostres soterranis de bon matí
qui a la nit al llenyer de posts enquitranades
fa punta als sons com si s’esculpís un fèretre
ara hi ha tranquil·litat – en silenci van els rellotges
les oques baixen del camp exactament a migdia
el fum de la xemeneia en els núvols busca una notícia
el tronc d’una acàcia es dreça en la ingrata proximitat
de la femta – un àngel porta una carta d’amor
que Déu ha cosit en aquest espai immòbil
Comentaris