Krzysztof Karasek
PETITS MESTRES
2. de Hooch
PETITS MESTRES
2. de Hooch
Precisament, una finestra. Comença un recorregut vers l'interior. Vers l'interior de la casa, o l'interior de la finestra? Així doncs, en primer lloc: un quadrat regular de cubs enfustats del carrer. El color ha de tenir pes, la cohesió de les bigues una damunt de l'altra, d'això depèn el feix de llum que parteix pel mig la garrafa que hi ha a la taula.
No, no es veuen els cubs enfustats, hi ha una avinguda de grava. El groc de fel, fosc com de les artèries, i el vermell de les teules a les sostrades inclinades. Davant de la casa, vora la taula, hi ha un home i una dona. Enamorats? No, la convenció potser és massa evident, de segur que és un flirteig. Al darrere, amb un porta de fons, hi ha una altra dona, la minyona (ho sé per la toca blanca). La dona que seu allarga la mà, recorro la seva mirada, directament a la pupil·la del cristall; ara me n'adono, no és pas una garrafa, és una copa de vi blanc. I no és a la taula, una mà l'agafa; segur que ho mirava sense veure-ho. Després s'allunya. Què s'allunya? La meva mirada. S'encén el vermell de les teules.
La llum que vessa s'enfonsa a l'interior de l'habitació. Ho inunda tot, l'hora del vespre: sense olor, sense so, sense tacte. Les lletres perden la seva forma; les paraules, el significat. La llum esgota totes les formes. Oh, llum, ets tan sols sorra que s'escampa pels nostres ulls? Una sorra sota la capa de la qual componen un somni les nostres existències obscures?
No, no es veuen els cubs enfustats, hi ha una avinguda de grava. El groc de fel, fosc com de les artèries, i el vermell de les teules a les sostrades inclinades. Davant de la casa, vora la taula, hi ha un home i una dona. Enamorats? No, la convenció potser és massa evident, de segur que és un flirteig. Al darrere, amb un porta de fons, hi ha una altra dona, la minyona (ho sé per la toca blanca). La dona que seu allarga la mà, recorro la seva mirada, directament a la pupil·la del cristall; ara me n'adono, no és pas una garrafa, és una copa de vi blanc. I no és a la taula, una mà l'agafa; segur que ho mirava sense veure-ho. Després s'allunya. Què s'allunya? La meva mirada. S'encén el vermell de les teules.
La llum que vessa s'enfonsa a l'interior de l'habitació. Ho inunda tot, l'hora del vespre: sense olor, sense so, sense tacte. Les lletres perden la seva forma; les paraules, el significat. La llum esgota totes les formes. Oh, llum, ets tan sols sorra que s'escampa pels nostres ulls? Una sorra sota la capa de la qual componen un somni les nostres existències obscures?
Comentaris