Tot poema, tot poema important és tan sols una repetició, tan sols una reiteració, tan sols un comentari de textos que ja han estat escrits. Un poema que no és una repetició d'un model, el temps el destrueix ràpidament i amb efectivitat. L'organisme de l'art no suporta creacions alienes i el nou teixit, si no es veu reviscolat per altres teixits, està condemnat a mort. [...] Un poema que no és la repetició d'un model que no troba el seu lloc en l'organisme de l'art és un teixit callós que no paga ni la pena d'analitzar. [...] Per a un poeta que renova un model que ja ha estat escrit, tot l'art existeix en un temps present: la renovació i allò que és renovat, el model i la interpretació, són dos teixits del mateix organisme connectats entre si a través de milers de filaments, uns teixits entre els quals s'esdevé un procés continu de transfusió de sang. El poeta, en repetir una experiència d'un temps passat, la renova a fi de trobar el seu lloc en el transcurs de la civilització.
Jaroslaw Marek Rymkiewicz, Sobre la poesia classicitzant.
Comentaris
Discrepo, en tot cas, de la comparació del poema amb un organisme viu i, per tant, de la vivisecció que en fa.
perdona el retard en la resposta al comentari, he estat baixant de Polònia a poc a poc, en etapes. Sí, és evident que hi ha una simplificació, tot intent de definició, per exhaustiu que sigui, esdevé una simplificació. Puc estar d'acord (i hi estic) quant a la vivisecció. Però crec que les paraules de Rymkiewicz tenen el seu valor en el sentit que, en l'art, el que funciona és la novetat en la repetició. Sí, tot està dit, però a la vegada tot es pot reformular. I cada època defineix els mateixos temes a partir dels diferents corrents de pensament que imperen. I en això, les experiències humanes, de tota una societat també, forcen a replantejar els mateixos temes de sempre. No és que hàgim de tornar a repetir la famosa frase d'Adorno. De fet, s'ha demostrat a bastament que la poesia després d'Auschwitz és possible, com tot l'art. I no tan sols és possible, sinó que és necessari, perquè hem de mirar el que passa al nostre voltant tenint en compte les nostres contingències històriques. Una altra qüestió és el fet de la forma, en l'art. I en això, també estic d'acord amb Rymkiewicz. Les novetats, les transgressions són ben aviat o rebutjades o fagocitades. De les avantguardes, què ens ha quedat, en poesia? Surrealisme, expressionisme, i altres corrents que aportaven elements nous en la repetició. Però, el dadaisme? Ens queden elements en altres manifestacions artístiques, però molt poc en la poesia. És des d'aquest punt de vista que analitzo més aviat la petita reflexió de Rymkiewicz.