Els títols dels poemes sempre juguen un paper fonamental. En alguns casos, com en aquest poema de Jarosław Klejnocki ens creen unes expectatives a partir de les quals la construcció del poema es veu des d'un angle concret. I la llum pot apuntar en una altra direcció.
VERMEER PINTA
Ah, com t’envegen les teves amigues
Vermeer personalment et pinta en el seu estudi clar
ple d’estris estranys així que t’hi sents incòmoda:
tantes hores en la mateixa postura sota un immens mapa
de disset províncies en silenci amb una fanfàrria un pesat
llibre i una corona que t’estreny les temples. Sol et sap greu
que no et permeten quedar-te aquestes vestidures blaves
tan maques, però no hi pateixis per sempre
ja és teva, fins a la fi del món.
I milions d’ulls t’observaran, et miraran
embadalits indiferents distrets amb impaciència
amb enyorança amb amor. Encara no ho saps
però però realment ho notes després de tancar
els ulls tímidament noia que et meravelles.
Quina tranquil·litat quina innocència encara que
només sigui això sento com bramen les màquines
un estrèpit esclats veig els llavis oberts per a un crit
els llavis esclaten el cosmos s’allunya cada cop més
s’esfondren els països crema el mapa desapareix
en algun lloc la memòria s’ennegreixen les teles.
Però a tu el fred no et fereix ets lliure quina enveja?
quina admiració? Vermeer pinta; cruix
la sorra en els engranatges dels rellotges.
Comentaris