En l’últim número de la revista Literatura hi ha un grapat de bons poemes. El primer que presento és aquest de Katja Perat.
La literatura té algunes exigències impossibles,
com escriure un poema sobre Itàlia,
ja que és bonica i important
i et relaciona amb tot
el que és sublim en l'art,
o escriure un poema sobre fotre un clau
perquè tothom ha d'entendre
que l'amor serà per sempre variable
des que ha passat per les teves mans.
S'ha d'anar molt lluny
o utilitzar estris molt exigents
a fi que coses com façanes d'esglésies
o relleus de paisatges
adquireixin un significat,
ser despietat,
forçar la bellesa perquè no sigui vinculant,
que es pugui observar de lluny,
que no exigeixi res per a ella mateixa,
pensar com propietaris de grans fàbriques,
com els enciclopedistes,
com un soberà,
ens hem d'entrenar per apartar-nos-en,
fins que no quedi esbossada,
la nostàlgia a Bolonya,
l'embadaliment a Nàpols,
el calçat poc escaient a Florència
i un mal de queixal a Roma,
però també la temperatura de la pell,
les expressions de les cares i la vigilància de la gent
al costat de la qual et despertes,
classificats, emplaçats, dominats.
T'anirà bé –
entendre la distància.
En la franja diària
on les capes establertes de la comprensió,
encara que belles i importants,
cauen
i ja no pots comptar amb el seu suport,
en la franja on parlem, fem petons, negocis,
en la franja dels interessos,
entre les coses humanes,
sota el govern dels esforços,
de la mort, dels conflictes familiars
i de les discordants decisions polítiques,
enmig d'una delicada desconsideració
del món orgànic i de l'economia de mercat –
t'anirà bé.
Registrar
(com algú
que pot mesurar com de profunda ha de ser cada ferida,
com algú que quasi ja hi està implicat)
com el sol es pon rere els bastidors de la Toscana
o com s'alça per sobre de l'espatlla nua
a la teva esquerra,
és aprendre a dominar el món.
Complir amb les exigències impossibles de la literatura és aprendre a sobreviure.
Comentaris