La poesia no es llegeix, sempre és una relectura. Tant si abans hem llegit aquell text disposat en les files que són els versos com si no ho hem fet. Perquè el que hi trobem és la capacitat de reconèixer-nos-hi. Com en la relectura del llibre Càmera obscura, de Natalia de Barbaro.
Rere el vidre del cotxe, enmig del camp, el cementiri.
I la foscor esbrolla les llums vermelles dels llantions,
les llums mortes de la sang. Com si de debò hi hagués
tan sols el que no existeix. Com si tan sols ara
estiguessin del tot segurs: els homes i les dones,
les imatges, els paisatges, malmesos abans per la meva
maldestra presència: un colze a un cantó de la fotografia,
una mà que tapa la línia fina de la diferència
entre el cel i la terra.
No entenc per què, però ho sé segur:
pupil·les mandroses de les tardes d’estiu,
els ulls dels estimats, les catedrals d’elevat tronc
ara m’acullen molt més generosos que quan existien.
És tan sols ara que són meus. En el fum dels llantions
desapareix tot el que el foc
no ha aconseguit cremar. I deixa una resplendor.
Comentaris